Terwijl Air France ploetert en Air Berlin vorig jaar ten onder ging, gaat het de grootste vliegmaatschappij van Europa, het Lufthansa-concern, voor de wind.
Business Insider had de kans om CEO Carsten Spohr een aantal prangende vragen te stellen.
De winst van Lufthansa groeide in 2017 met maar liefst 33 procent tot 2,97 miljard euro. Voor het eerst in jaren was niet Ryanair de maatschappij die de meeste passagiers vervoerde, maar Lufthansa en zijn groep aan vliegmaatschappijen.
“Kosten verminderen, kwaliteit verhogen en de efficiëntie opschroeven”, antwoordt CEO Carsten Spohr op de vraag hoe ‘zijn’ bedrijf het zo goed kan doen in een tijd van moordende concurrentie in de luchtvaart. “En dat in combinatie met de wensen van onze klanten, personeel en aandeelhouders.”
Hij vervolgt: “Dit was niet alleen ons beste jaar financieel gezien en voor de aandeelhouders, maar ook voor onze klanten en tevredenheid onder het personeel.”
Spohr nam in 2014 de teugels over. Hij maakte al snel een eind aan een praktijk waardoor Lufthansa veel geld misliep: de meest lucratieve routes tussen Europese metropolen uitbesteden aan kleinere, regionale maatschappijen. Ook sloot hij een slepend akkoord met piloten dat het bedrijf gegijzeld hield tussen 2014 en 2017.
Overigens is Spohr niet alleen de baas van het Lufthansa-merk met de beroemde kraanvogel als logo - hij is ook verantwoordelijk voor de andere vliegmaatschappijen onder de vleugels van het grotere concern.
In totaal werken er 130.000 mensen voor de Lufthansa Group. Naast het hoofdmerk vallen namelijk ook Swiss, Austrian Airways, Brussels Airlines, Eurowings, Edelweiss en Air Dolomiti onder dit enorme bedrijf.
Al deze merken hebben hun eigen geografische basis en hanteren een iets andere strategie.
De drie grotere maatschappijen Lufthansa, Swiss en Austrian zijn de ruggengraat van het concern. Dit drietal bezit grote vloten en onderhoudt een wereldwijd netwerk van bestemmingen vanuit bases als Frankfurt, München, Zürich en Wenen.
Eurowings is een prijsvechter die routes bedient die minder aantrekkelijk zijn voor zakenreizigers en ook een deel van de Air Berlin-bestemmingen heeft overgenomen.
Brussels Airlines zit daar ongeveer tussenin, want deze maatschappij is een soort prijsvechter die tegelijkertijd ook overstappen aanbiedt via Brussel-Zaventem.
Tenslotte zijn er nog Edelweiss - een Zwitserse vakantiemaatschappij - en Air Dolomiti, dat zich vooral concentreert op verbindingen tussen Duitsland en Italië.
"We hebben een duale strategie om die allemaal soepel te laten werken", zegt Spohr over hoe hij de zeven maatschappijen op elkaar afstemt. "Onze drie premiummerken hebben we een oppepper gegeven zodat ze ook echt premium zijn."
"Het was belangrijk om de premiummerken verder weg te positioneren van Eurowings", voegt Spohr toe. De Lufthansa Group pompt echter ook veel geld in Eurowings, om te zorgen dat het z'n eigen merk, identiteit en reputatie ontwikkelt. Anders zou de prijsvechter weinig anders kunnen dan passagiers afsnoepen van de drie grote broers.
Eurowings neemt ook in omvang toe. Het kreeg vorig jaar toestellen en bestemmingen toebedeeld nadat Lufthansa de failliete boedel van Air Berlin deels opkocht. Ook zijn een paar vliegtuigen van Brussels Airlines naar Eurowings gegaan. Die maatschappij verzet zich overigens tegen een volledige integratie in Eurowings.
Spohr: "We kopen samen toestellen, brandstof, verzekeringen en in de VS verkopen we samen onze tickets."
Daar komt nog bij dat Spohr snel kan inspelen op wisselende vraag, omdat alle hubs van Lufthansa en de submerken zo dichtbij elkaar liggen. Het komt neer op je reactietijd, zegt hij. "Kun je je kosten snel genoeg verlagen? Kun je je snel terugtrekken uit bepaalde markten? Kun je elders snel genoeg groeien?"